Dostosowanie strony internetowej do standardu WCAG 2.0

Przypominamy, że do 30 maja 2015 roku należy dostosować stronę internetową do standardu WCAG 2.0. Zobligowane do tego są wszystkie podmioty realizujące zadania publiczne w tym placówki oświatowe: szkoły, przedszkola i żłobki.
Czym jest standard WCAG 2.0 ?

WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines) jest to zbiór wytycznych jakie powinna spełniać strona internetowa w celu ułatwienia dostępu niepełnosprawnym obywatelom do informacji zawartych na stronie. Inaczej mówiąc, dzięki zastosowaniu wytycznych WCAG strona będzie bardziej dostępna i czytelna dla osób niepełnosprawnych.
Priorytety WCAG 2.0

Podział na 3 poziomy dostępności:

Poziom A – są to rekomendacje, które muszą zostać spełnione,
Poziom AA – jeszcze większa dostępność strony, reguły opisane poziomem AA powinny zostać wdrożone,
Poziom AAA – najwyższy poziom dostępności, zawiera rekomendacje, które mogą zostać spełnione.

Grupy WCAG 2.0

Rekomendacje podzielone według grup (źródło informacji standardu WCAG 2.0 – wcag20.widzialni.org)

Percepcja – informacje oraz komponenty interfejsu użytkownika muszą być przedstawione użytkownikom w dostępny dla nich sposób.
Funkcjonalność – komponenty interfejsu użytkownika oraz nawigacja muszą być funkcjonalne (powinny pozwalać na interakcję).
Zrozumiałość – treść oraz obsługa interfejsu użytkownika musi być zrozumiała.
Rzetelność – treść musi być wystarczająco rzetelna, aby mogła być poprawnie interpretowana przez wielu różnych klientów użytkownika, włączając technologie asystujące.

25 zaleceń aby poprawić dostępność strony osobom niepełnosprawnym

Tekst alternatywny dla elementów graficznych.
Unikać animowanych, poruszających się elementów graficznych i tekstów.
Pliki dźwiękowe powinny być uzupełnione o transkrypcję tekstową.
Pliki wideo powinny być uzupełnione o napisy dla osób niesłyszących.
Pliki multimedialne i Flash powinny być udostępnione w postaci alternatywnej.
Pliki PDF, Word i inne do ściągnięcia powinny być przygotowane jako dostępne, czyli powinny mieć strukturę łatwą do odczytu przez programy czytające treść.
Teksty zamieszczone na stronie powinny być napisane w jak najprostszy sposób.
Czytelność zamieszczonego tekstu, czyli użycie paragrafów, nagłówków, pogrubień itd.
Nawigacja (menu) powinna być czytelna i spójna na każdej stronie.
Elementy aktywne, takie jak odnośniki czy pola formularza powinny być wyraźnie oznaczone.
Odnośniki/linki powinny być unikalne i zrozumiałe.
Zaleca się zastosowanie „skip links”, czyli odnośników, które przekierują użytkownika bezpośrednio do treści strony – zalecane przy stronach, które posiadają rozbudowane menu nawigacyjne.
Kontrast kolorystyczny wszystkich elementów przekazujących treść (tekstów, linków, banerów).
Strona powinna dać się powiększać poprzez narzędzia przeglądarkowe.
Tytuły stron (title) powinny być unikalne i pełnić funkcję informacyjną co mieści się na stronie.
Uporządkowanie treści poprzez użycie nagłówków h1-h6.
Uporządkowanie treści poprzez użycie list nieuporządkowanych i uporządkowanych.
Język strony oraz język fragmentów obcojęzycznych powinien być określony atrybutem lang.
Cytaty należy odpowiednio wyróżnić – co najmniej cudzysłowami.
Kod serwisu powinien być zgodny ze standardami i nie korzystać z tabel jako elementu konstrukcyjnego strony.
Tabele z danymi informacyjnymi powinny mieć nagłówki oraz powinny być zbudowane w możliwie najprostszy sposób..
Wszystkie ramki powinny być odpowiednio zatytułowane.
Wszystkie skrypty i aplety powinny być dostępne dla osób niewidomych i osób korzystających wyłącznie z klawiatury.
W formularzach wszystkie pola tekstowe powinny być odpowiednio opisane.
Serwis powinien być dostępny w przeglądarkach i urządzeniach z wyłączoną obsługą CSS.

Pracownicy firmy TMP mogą dokonać audytu Państwa obecnej strony i wdrożyć powyższe reguły w celu spełnienia standardu WCAG 2.0.